Nasze działania
Czytaj blog Erasmus Plus PO WER w SP 43 im. Simony Kossak w Białymstoku
ROK SZKOLNY 2021/2022
Projekt PO WER ,,Zgodnie współpracując, nauczymy się więcej - kontynuacja"
- małe podsumowanie
Zapraszamy do obejrzenia filmu - krótkiego podsumowania naszego projektu:
Ostatnie spotkanie aktywu bibliotecznego w r. szk. 2021/22
Uczniowie z aktywu nie tylko pomagali w codziennych pracach bibliotecznych, ale brali udział w wielu akcjach, m. in.: >Poczytaj, mi przyjacielu<, >Cała Polska czyta dzieciom<, >Czytanie ma głos< i wielu innych oraz konkursach i projektach ogólnopolskich i międzynarodowych, np. Skype Project czy PO WER.
Język francuski w klasie I d – podsumowanie
W lutym 2022 r. dzięki nawiązaniu współpracy z wychowawczynią klasy I D – panią Ireną Daszutą oraz rodzicami uczniów tej klasy, rozpoczęły się zajęcia z języka francuskiego dla chętnych dzieci. Zajęcia prowadzone przez panią Joannę Fiłończuk zakończyły się w ostatnim tygodniu czerwca.
Francja na wesoło - cotygodniowa belgijka - podsumowanie
Przez cały rok szkolny 2021/2022 w celu promowania kultury francuskiej Samorząd Uczniowski w sali gimnastycznej organizował wspólny dla całej społeczności szkolnej taniec – belgijkę.
O PO WER na warsztatach ,,Poznajmy się"
13 czerwca 2022 r. podczas warsztatów dla przyszłych pierwszoklasistów i ich rodziców pt. ,,Poznajmy się" pani kierownik świetlicy, Aldona Mogielnicka opowiadała o realizacji szkolnego projektu PO WER.
eTwinning Quality Label za projekt "Teaching through games"
Z dumą i radością donosimy, że nasza szkoła otrzymała Krajową Odznakę Jakości - eTwinning Quality Label za międzynarodowy projekt eTwinning "Teaching through games".
Dlaczego warto? O projektach zagranicznej mobilności szkolnej kadry edukacyjnej -
- czyli o naszym projekcie na stronie Centrum Edukacji Nauczycieli w Białymstoku
Uczestniczki szkolnego projektu podzieliły się swoimi doświadczeniami z nauczycielami z naszego województwa.
Pożegnanie z projektem PO WER
Teaching through games! - w nowej odsłonie :)
Tym razem w ruch poszły gry planszowe zakupione w ramach projektu PO WER.
Język francuski w języku polskim - gra językowa
Francuska gra językowa „Dis – moi dix mots” („Powiedz mi 10 słów” ) poznana przez Joannę Fiłończuk w czasie pobytu na kursie językowym w Nicei w ramach projektu PO WER na lekcjach języka polskiego.
Podziękowanie za e-tomik ,,Poems from a Drawer"
Bardzo miłe listy z Chorwacji i Portugalii...
Języki obce coraz mniej obce - zespół samokształceniowy
28 maja 2022 roku odbyło się zebranie Zespołu Samokształceniowego nauczycieli języków obcych, na którym nauczyciele uczestniczący w projekcie POWER - „Zgodnie współpracując, nauczymy się więcej – kontynuacja” dzielili się wiedzą zdobytą podczas kursów metodycznych na Malcie, w Rydze i na Teneryfie.
Gry językowe w kąciku PO WER
Szkolny PO WER CORNER został poszerzony o ciekawe gry planszowe do nauki języka angielskiego, francuskiego i rosyjskiego.
Na konferencji o projekcie
19 maja 2022 r. w Centrum Edukacji Nauczycieli w Białymstoku odbyła się konferencja metodyczna nauczycieli bibliotekarzy podsumowująca rok szkolny 2021/2022 pod hasłem ,,Inspiracje czytelnicze”. Pani Dorota Jabłońska, nauczyciel bibliotekarz naszej szkoły, jedna z uczestniczek szkolnego projektu ,,Zgodnie współpracując, nauczymy się więcej - kontynuacja” podczas tego spotkania upowszechniała ideę projektu PO WER i efekty, jakie dał w naszej szkole.
Projekt „Europa i ja” – ostatnie wyzwania…
W maju zakończył się realizowany od września w SP nr 43 Ogólnopolski Projekt „Europa i ja”.
Aplikacje mobilne w klasach ósmych
Pani Emilia Bielawska po powrocie z mobilności przeprowadziła cykl lekcji w klasach ósmych dotyczący ciekawych i użytecznych aplikacji na telefon, nie tylko do nauki języków obcych.
English Day in the School Library - Dzień Angielski w Bibliotece
Poniedziałek 9 maja 2022 r. nazwaliśmy Angielskim Dniem w Szkolnej Bibliotece (English Day in the School Library) - to jeden z elementów realizacji szkolnego projektu PO WER.
eTwinning Day 2022
Z okazji eTwinning Day 2022 w naszej szkole wiele się działo...
Przed nami eTwinning Day
9 maja obchodzony jest eTwinning Day. We wszystkich krajach uczestniczących w programie są przygotowywane z tej okazji różne aktywności. Jest to doskonała okazja do podsumowania działań nauczycieli i uczniów Szkoły Podstawowej nr 43 im. Simony Kossak w Białymstoku w eTwinning na przestrzeni ostatnich lat
Czytaj więcej...
Wystawy na 35-lecie szkoły w naszej czytelni
Z okazji jubileuszu 35-lecia szkoły i 5-lecia nadania szkole imienia Simony Kossak czytelnia zamieniła się w mini galerię. W trzech kącikach tematycznych przygotowaliśmy wystawy: Kącik Simony Kossak - patronki SP 43; Historia gazetek szkolnych: ,,Mętlik Szkolny", ,,Szkoła na 102"; PO WER Corner.
eTwinning - działania w ramach projektu Teaching Through Games!
Od marca uczniowie klasy 4c wraz z nauczycielkami j. angielskiego: Danutą Danilewicz i Anną Hapunik czynnie uczestniczą w projekcie eTwinning "Teaching through games", dziś przedstawiamy pierwsze efekty.
Tydzień Francuski w SP nr 43
Po powrocie polonistki, pani Joanny Fiłończuk z mobilności z Francji uczniowie z Koła Miłośników Języka Francuskiego i SU zorganizowali Tydzień Francuski w SP nr 43 (20-27.04.2022r.(wydłużony termin ze względu na Święta Wielkanocne obu wyznań).
Projekt „Europa i ja” – poznawania Francji ciąg dalszy…
W ramach marcowego zadania uczniowie klasy III d pod opieką pani Karoliny Włodarczyk zapoznawali się z kuchnią francuską. Ze względu na prośbę opiekuna Koła Miłośników Języka Francuskiego przygotowanie śniadania zostało przełożone na początek kwietnia, ponieważ pani Joanna Fiłończuk (polonista z SP nr 43) chciała podzielić się wrażeniami z pobytu w Nicei na kursie języka francuskiego.
O zwierzętach w różnych językach
Z okazji obchodów Święta Patronki SP 43 - Simony Kossak, uczniowie kl. 4-8 zaprezentowali w języku angielskim, niemieckim i rosyjskim swoje ukochane zwierzęta.
Zapraszamy do PO WER CORNER
W szkolnej czytelni warto zajrzeć do ciekawego kącika. To PO WER CORNER.
Czytaj więcej...
Poems from a Drawer - e-tomik gotowy!
Prezentujemy e-tomik zawierający wiersze laureatów tegorocznej edycji (2021/22) Wojewódzkiego Konkursu Literackiego ,,Wiersze z szuflady" w tłumaczeniu na język angielski.
Teaching Through Games! - eTwinning project
Klasa IV c pod opieką nauczycielek języka angielskiego, pań Anny Hapunik i Danuty Danilewicz weszła w projekt eTwinning ,,Teachng Through Games".
Czytaj więcej...
Gala on-line podsumowująca Wojewódzki Konkurs Literacki ,,Wiersze z szuflady" (2021)
3 marca 2022 r. odbyła się (on-line) gala podsumowująca Wojewódzki Konkurs Literacki ,,Wiersze z szuflady".
Czytaj więcej...
Projekt „Europa i ja” w lutym
Luty 2022 to zadanie związane ze zwierzętami, zamieszkującymi tereny Francji.
Ciekawsze zajęcia dzięki PO WER
Dzięki projektowi PO WER ,,Zgodnie współpracując, nauczymy się więcej – kontynuacja” w szkole pojawiły się nowe tablety, które pomagają realizować cele projektu...
Czytaj więcej...
Projekt „Europa i ja” – kolejne wyzwanie
W styczniu klasa III d wirtualnie zwiedziła najpiękniejsze zakątki Francji, a na karcie pracy, przedstawiającej Paryż, uczniowie wyszukiwali najbardziej charakterystyczne atrakcje tej stolicy.
Projekt „Europa i ja” – Francja – ciąg dalszy
W grudniu uczniowie klasy III d realizowali kolejne zadania projektowe. Tym razem poznawali podstawowe zwroty w języku francuskim. W tym zadaniu pomogli im uczniowie z klasy VII a, należący do Koła Miłośników Języka Francuskiego.
Koncert Piosenki Świątecznej w Języku Obcym
17 grudnia 2021 r. nasi uczniowie z klas 4-8 zaprezentowali swoje umiejętności wokalno-językowe podczas Koncertu Piosenki Świątecznej w Języku Obcym.
Koncert świąteczny – wspomnienie
Wiktoria Kociukiewicz – uczennica klasy VI e w 2019 r. zaśpiewała po francusku kolędę pt. „Cicha noc”. Po dwóch latach powtórzyła wykonanie przed uczniami SP nr 43.
Z PO WER po Londynie!
W ramach cyklu zajęć „Podróże z Erasmusem” uczniowie kl.4a na lekcji języka angielskiego pracowali z materiałami autentycznymi, przywiezionymi z mobilności w ramach projektu PO WER ,,Zgodnie współpracując, nauczymy się więcej – kontynuacja”
Wirtualna wycieczka po Malcie
W ramach projektu PO WER - uczniowie klasy 7c podczas wirtualnej wycieczki po Malcie.
TYDZIEŃ EDUKACJI GLOBALNEJ w klasach trzecich -
- teatrzyk kamishibai ,,Trzeba będzie"
Z okazji Tygodnia Edukacji Globalnej dziewczyny z Klubu ,,Poczytaj mi przyjacielu” – Emilka i Kinga z VII b gościły w klasach trzecich naszej szkoły z książką teatrzyku kamishibai ,,Trzeba będzie" autorstwa Thierrego Lenaina i Oliviera Talleca.
TYDZIEŃ EDUKACJI GLOBALNEJ w klasach piątych - ,,Dzieci świata"
W ramach Tygodnia Edukacji Globalnej dzieci z klas piątych wzięły udział w lekcji bibliotecznej ,,Dzieci świata"
Ogólnopolski Projekt Edukacyjny „Europa i ja” w SP nr 43 - Francja
Bierzemy udział w projekcie. Wychowawczyni klasy III d – pani Karolina Włodarczyk razem z klasą we wrześniu 2021 r. wybrała Francję, dzięki czemu członkowie Klubu Miłośników Języka Francuskiego (opiekun: Joanna Fiłończuk) mogli pomóc w realizacji kolejnych działań.
Koło Miłośników Języka Francuskiego
We wrześniu 2021 roku w SP nr 43 zaczęło działać Koło Miłośników Języka Francuskiego.
Język francuski w … języku polskim
Uczniowie klas ósmych w ranach powtórek przed egzaminem wzięli udział w zajęciach o zapożyczeniach z języków obcych. Nie obyło się zatem słów z języka angielskiego, rosyjskiego, niemieckiego czy włoskiego. Dużo uwagi poświęciliśmy także słowom francuskim.
Europejski Dzień Języków Obcych
W poniedziałek 27.09.2021 r. obchodziliśmy w naszej szkole Europejski Dzień Języków Obcych.
ROK SZKOLNY 2020/2021
Upowszechniamy
O korzyściach z udziału w projekcie PO WER (na przykładzie naszej szkolnej biblioteki) piszemy na ogólnopolskim portalu ,,Biblioteki szkolne online".
Czytaj więcej
Mein Schulfreunde= My schoolmate
"Mein Schulfreund / My schoolmate" to nazwa projektu niemiecko-angielskiego realizowanego w naszej szkole. Uczestniczyły w nim klasy 4a, 4b, klasy siódme i ósme.
Z pomocą swoich nauczycieli języków obcych uczniowie stworzyli ciekawe plakaty na tablicy interaktywnej Jamboard. Gratulujemy pomysłów!
Wojewódzki Konkurs Literacki ,,Wiersze z szuflady" (2020)
22. edycja Tygodnia Edukacji Globalnej: 16 - 20 listopada 2020 r.
O projekcie PO WER w naszej szkole na Podlaskiej Platformie Edukacyjnej
Skype Project 2020
Ulotki PO WER
International School Library Month - Bookmark Exchange Project
Jednym z naszych pierwszych tegorocznych działań o zasięgu międzynarodowym zaplanowanym w ramach realizacji szkolnego projektu ,,PO WER" jest udział w światowych obchodach Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych organizowanych przez The International Association for School Librarianship.
Skorzystaliśmy z zaproszenia IASL do udziału w dwóch projektach.
Jednym z nich jest Bookmark Exchange Project.
Chętni uczniowie z klasy III c pod opieką wychowawczyni Barbary Taylor przy wsparciu nauczycieli bibliotekarzy: Doroty Jabłońskiej i Elżbiety Danieluk zaprojektowali i wykonali zakładki do książek. Swoje prace wysłali pocztą elektroniczną do uczniów z partnerskiej szkoły (która został nam wyznaczona przez koordynatora projektu - IASL). Naszym partnerem była szkoła Brainz Edu World School z miejscowości Meerut w Indiach. W naszej bazie tytułów ,,książki na zakładkę" znalazły się teksty przetłumaczone na największą ilość języków oraz najczęściej wypożyczane w naszej bibliotece. Ze zbiorów polskiej literatury wybraliśmy popularne książki, które nasi zagraniczni partnerzy mają szanse poznać w przekładzie na język angielski.
Niestety dokończenie realizacji projektu uniemożliwiła pandemia koronawirusa i inne wydarzenia losowe, które nie pozwoliły naszym partnerom wywiązać się z ich części projektu.
ROK SZKOLNY 2019/2020
ECO VALENTINE'S CARD & ÖKO- VALENTINSKARTE
Konkurs został zorganizowany przez nauczycieli języka angielskiego i niemieckiego. Był przeznaczony dla uczniów wszystkich klas. Warunkiem przystąpienia do konkursu było wykonanie pocztówki walentynkowej przy wykorzystaniu materiałów wtórnych (stare gazety, nakrętki, itp.). W środku pocztówki należało własnoręcznie napisać życzenia (w przypadku młodszych klas można skorzystać z pomocy rodziców lub nauczycieli).
Do konkursu przystąpili uczniowie klasy IIc, VIa i klas VII i VIII. Młodzież wykorzystała nie tylko swoją wiedzę językową, ale i ekologiczną.
Z wizytą w krajach anglosaskich i niemieckojęzycznych - pierwsze półrocze
Pierwszym tematem omawianym na listopadowych warsztatach z cyklu „Z wizytą w... krajach niemieckojęzycznych i anglosaskich” (pod opieką pań Moniki Łukianiuk i Anny Karczewskiej) była kuchnia krajów niemieckiego i angielskiego obszaru językowego. Uczniowie otrzymali garść informacji o specjałach kuchni niemieckiej i angielskiej, a potem obejrzeli filmiki na ten temat. Mogli także skosztować wyśmienitych słodkości z tamtych terenów. Najbardziej smakowała angielska czekolada i niemieckie żelki Harribo.
W grudniu uczniowie poznawali muzykę pochodzącą z Niemiec, Austrii oraz angielskiego obszaru językowego. Mogli posłuchać znanych przebojów lat ubiegłych i współczesnych, rozwiązać ciekawe quizy i zrelaksować się w miłej atmosferze.
W styczniu uczestnicy warsztatów rozmawiali o znanych Niemcach, Austriakach, Anglikach i Amerykanach, którzy zasłynęli w różnych dziedzinach życia. Uczniowie zapoznali się z ich osiągnięciami, obejrzeli filmiki, rozwiązali quizy i przy tym, jak zawsze, wyszli z zajęć wzbogaceni o nową wiedzę.
Dni Bezpiecznego Internetu
Od kilku lat w szkole obchodzimy Dzień Bezpiecznego Internetu.
Głównym celem DBI jest inicjowanie i propagowanie działań na rzecz bezpiecznego dostępu dzieci i młodzieży do zasobów internetowych, zaznajomienie rodziców, nauczycieli i wychowawców z problematyką bezpieczeństwa online oraz promocja pozytywnego wykorzystywania internetu.
W tym roku przygotowania do DBI Samorząd Uczniowski i aktyw biblioteczny pod opieką pań Joanny Fiłończuk i Doroty Jabłońskiej zaczął długo przed 11 lutego. Dlatego tego dnia już od rana można było w szkole oglądać kolorowe parasolki i czytać ,,przypominajki" dotyczące bezpieczeństwa w sieci.
Szkolna biblioteka zainaugurowała natomiast Biblioteczne Dni Bezpiecznego Internetu. 11 lutego 2020r. na długą przerwę zaprosiliśmy do czytelni chętnych uczniów klas VII, którzy wzięli udział w Quizie ,,Bezpieczny Internet" prowadzonym w aplikacji Kahoot przez panią Annę Hapunik. Kolejny Quiz ,,Bezpieczny Intrnet" dla chętnych uczniów klas V - VIII nauczyciele bibliotekarze przeprowadzili w wypożyczalni 18 lutego.
W kolejnym tygodniu uczniowie klasy I - III pod opieką wychowawczyń brali udział w lekcjach bibliotecznych prowadzonych przez panią Dorotę Jabłońską pt, Bezpieczni w Internecie". Podczas aktywizujących zajęć dzieci oglądały filmy z serii ,,Owce w sieci" i układały ,,Dekalog bezpiecznego internauty".
Wojewódzki Konkurs Literacki ,,Wiersze z szuflady"
14 stycznia 2020 r. odbyła się w naszej szkole gala podsumowująca IX Konkurs Literacki „Wiersze z szuflady”. W tym roku po raz pierwszy miał on rangę i zasięg konkursu wojewódzkiego. Do organizatorów wpłynęło 667 prac z ponad dziewięćdziesięciu szkół województwa podlaskiego: 233 w kategorii uczniów klas II–IV, 281 w kategorii uczniów klas V –VI, 153 w kategorii uczniów klas VII–VIII.
Od kilku lat do prac w jury oprócz poetki, pani doktor Zofii Olek-Redlarskiej z Uniwersytetu w Białymstoku organizatorzy zapraszają bibliotekarza Książnicy Podlaskiej im. Łukasza Górnickiego w Białymstoku, panią Grażynę Knap oraz autorkę popularnych książek dla dzieci - panią Katarzynę Janowicz-Timofiejew. W tym roku do tego grona dołączyły kolejne poetki: panie Krystyna Gudel i Regina Kantarska-Koper oraz specjalistka do spraw Public Relations pani Anna Kowalewska.
Laureaci z rąk jurorek odebrali pamiątkowe dyplomy i upominki. Nagrodzone wiersze zostały odczytane głośno przez uczniów naszej szkoły i nagrodzone przez publiczność głośnymi brawami.
Ponieważ już w poprzednim roku uczniowie naszej szkoły, przy wsparciu nauczycieli, przetłumaczyli nagrodzone utwory na język angielski i wydali je w formie e-tomiku, postanowiliśmy zrobić to i w tym roku, dodając do naszej wirtualnej książeczki utwory z kolejnej edycji. E-tomik trafi do zaprzyjaźnionych europejskich szkół - mamy nadzieję, że twórczość poetycka z naszego regionu spodoba się w Europie. Działania te wpiszą się w projekt unijny PO WER realizowany w naszej szkole.
W tym roku Wojewódzki Konkurs Literacki „Wiersze z szuflady” został objęty Honorowym Patronatem Prezydenta Miasta Białegostoku ( www.bialystok.pl ), Uniwersytetu w Białymstoku, Książnicy Podlaskiej im. Łukasza Górnickiego w Białymstoku, Towarzystwa Nauczycieli Bibliotekarzy Szkół Polskich (Oddział w Białymstoku) oraz Fundacji Sąsiedzi. Opiekę i patronat medialny sprawowały: TVP 3 Białystok oraz Polskie Radio Białystok. Sponsorami nagród były instytucje sprawujące patronaty oraz Pijalnia Czekolady Wedel w Białymstoku i Oficyna Wydawnicza Impuls z Krakowa.
Organizatorki konkursu: Dorota Jabłońska, Małgorzata Sakowicz
Świąteczny Koncert
13 grudnia 2019 r. w naszej szkole odbył się Świąteczny Koncert.
Piosenki tematycznie związane ze Świętami Bożego Narodzenia można było usłyszeć w języku polskim, angielskim, niemieckim, rosyjskim, a nawet w języku francuskim. W tym wyjątkowym koncercie swoje umiejętności wokalno-językowe zaprezentowali nasi uczniowie z klas V-VIII. Koncert miał na celu kształcenie wrażliwości interkulturowej, tolerancji wobec innych kultur i narodowości oraz propagowanie nauki języków obcych. Impreza przebiegała w miłej, świątecznej atmosferze. Nie zabrakło też wspólnego śpiewania kolęd i składania życzeń.
Pani wicedyrektor Danuta Danilewicz wręczyła wszystkim występującym dzieciom słodkie upominki, ufundowane przez Radę Rodziców. Do przygotowania koncertu zaangażowali się nauczyciele języków obcych.
Imprezę koordynowały panie: Joanna Fiłończuk i Anna Hapunik.
Mamy nadzieję, że Świąteczny Koncert wpisze się na stałe do kalendarza imprez szkolnych.
Skype Project :) - Portugalia
W listopadzie w ramach Skype Projectu rozmawiamy po angielsku z naszymi portugalskimi kolegami.
13 listopada uczniowie klasy Ve pod opieką pani Danuty Danilewicz spotkali się z czytelnikami Biblioteca Agrupamento de Escola D. Dinis z Leirii. Młodzież z Portugalii, która przygotowywała się do spotkania z paniami Luz Maia i Isabel Lourenço opowiedziała nam o swoim kraju, symbolach narodowych i najsłynniejszych Portugalczykach. Odwdzięczyliśmy się tym samym, my oczywiście mówiliśmy o Polsce :). W bibliotecznym projekcie nie mogło zabraknąć rozmów o książkach. My mówiliśmy o różnych tytułach, Portugalczycy skupili się na jednym. Opowiadali o różnych fragmentach książki należącej do kanonu lektur w ich szkole pt. ,,O Cavaleiro da Dinamarca" autorstwa znanej portugalskiej pisarki Sophii de Mello Breyner.
19 listopada uczniowie klasy Vf spotkali się z młodzieżą z portugalskiego misteczka Briteiros. Dla naszych potugalskich kolegów, którymi opiekowała się pani Adrianna Resende, było to pierwsze spotkanie w ramach Skype Project. Mimo początkowych problemów technicznych poradziliśmy sobie doskonale. Obie strony internetowego spotkania zgodziły się, że należy je koniecznie powtórzyć...
Szkolna koordynatorka projektu: Dorota Jabłońska
Wyobraź sobie - Skype Project :) - Kazachstan
W ramach Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych, którego hasło w tym roku szkolnym brzmi ,,Wyobraź sobie...", postanowiliśmy najpierw sobie wyobrazić, a potem po prostu się dowiedzieć, jak żyją nasi rówieśnicy w różnych miejscach na świecie.
Po pierwszym spotkaniu ze szkołą w Rosji w ramach Skype Project - International School Library Month organizowanym przez ISLM (w naszej szkole to działanie wpisuje się w realizację projektu PO WER) przyszła kolej na Portugalię i Kazachstan.
W skypowych spotkaniach z kolegami z innych krajów wzięli udział czytelnicy naszej biblioteki z klas pięć - osiem pod opieką pań: Doroty Jabłońskiej, Danuty Danilewicz i Elżbiety Danieluk.
Szkolna koordynatorka projektu: Dorota Jabłońska
Demokratyczna szkoła bez przemocy!
A democratic school without bullying! - eTwinning Project
Projekt miał na celu propagowanie idei demokratycznej szkoły wolnej od przemocy, prezentowanie pozytywnych wzorców zachowań i dzielenie się dobrymi praktykami przeciwdziałania i reagowania na przejawy agresji.
Projekt realizowały szkoły z Albanii, Chorwacji, Turcji, Włoch, Estonii, Rumunii, Słowacji, Macedonii Północnej i Polski. Uczniowie przygotowywali plakaty, nagrywali filmy, rozwiązywali quizy online Kahoot, Quizziz. W szkołach partnerskich organizowane były warsztaty, zajęcia pozalekcyjne, „dni bez przemocy”.
W klasie VII a odbyły się warsztaty ph. ,,Klasa bez przemocy”, w efekcie których wypracowano zasady zachowań oparte na wzajemnym szacunku i poszanowaniu godności drugiej osoby.
Uczniowie tworzyli quizy na temat własnych krajów. Quizy o Polsce dla rówieśników z krajów europejskich przygotowali uczniowie z klasy VIb i VIIa. Do prac w ramach projektu eTwinning włączyli się również uczniowie z kl. VIc i VIIc. Efekty działań promujących szkołę bez agresji zostały zamieszczone na platformie eTwinning.
Wszystkie przedsięwzięcia miały na celu propagowanie wartości i norm postępowania w klimacie bezpieczeństwa i porozumienia. Praca w ramach projektu poprawiła umiejętności uczniów w zakresie TIK, rozwinęła umiejętności językowe, ale przede wszystkim była okazją do włączenia się w międzynarodową akcję propagującą szkołę bez przemocy.
Szkolnym koordynatorem projektu była pani Anna Hapunik.
Skype Project 2019 - start!!!
Hasło tegorocznego Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych brzmi ,,Wyobraź sobie...", dlatego postanowiliśmy najpierw sobie wyobrazić, a potem po prostu się dowiedzieć, jak żyją nasi rówieśnicy w różnych miejscach na świecie.
Po raz trzeci wzięliśmy więc udział w Skype Project - International School Library Month organizowanym przez ISLM. W naszej szkole to działanie wpisuje się też w realizację projektu POWER (Erasmus+). W skypowych spotkaniach z kolegami z innych krajów biorą udział czytelnicy naszej biblioteki z klas pięć - osiem.
Już w październiku połączyliśmy się z młodzieżą z Rosji (Krasnojarski Kraj, Rejon Szuszeński). Diana, Jana, Weronika i Andriej z Ogólnokształcącej Szkoły Średniej w Iliczewie (pod opieką pań Nadieżdy Sokołowej i Galiny Topojewej) rozmawiali z naszymi ósmoklasistami: Marysią, Olą, Zosią, Artkiem, Michałem, Patrykiem i Wojtkiem.
Podczas wirtualnego spotkania młodzież naprzemiennie posługiwała się językiem rosyjskim i angielskim. Trzeba przyznać, że uczniowie z Rosji lepiej niż Polacy mówili po rosyjsku:))))), natomiast po angielsku obie strony bez problemów opowiadały o swoich szkołach, miastach i krajach. Oczywiście nie zabrakło pytań o hobby, ulubiony sposób spędzania wolnego czasu, zwierzęta domowe itd. Po raz kolejny okazało się, że wszyscy jesteśmy podobni, niezależnie od tego, gdzie żyjemy i jakim językiem posługujemy się na co dzień.
Przed nami jeszcze projektowe spotkania z młodzieżą z Kazachstanu, Portugalii i być może z Węgier. W tym roku w realizacji Skype Projectu wspierają nauczycieli bibliotekarzy nie tylko angliści, ale też nauczyciele języka rosyjskiego.
Koordynatorka: Dorota Jabłońska
Z wizytą w krajach anglosaskich i niemieckojęzycznych - start!
Program ,,Z wizytą w …... krajach anglosaskich i niemieckojęzycznych" ma na celu usystematyzowanie i utrwalenie wiedzy leksykalno-gramatycznej i przybliżenie kultury krajów niemieckojęzycznych i anglojęzycznych uczniom klas VII-VIII.
Ze względu na główny cel innowacji pedagogicznej, treści nauczania zostały podzielone na różne bloki tematyczne bliskie każdemu uczniowi, np.: muzyka, ekologia, sławni ludzie, kuchnia, itp.
Zajęcia mają formę warsztatów, które odbywają się raz w miesiącu i trwają 60 min.
Autorkami innowacji pedagogicznej są panie: Anna Karczewska i Monika Łukianiuk.
''Europejski Dzień Języków'' European Day of Languages - eTwinning Project
Pierwszym działaniem w ramach realizacji projektu PO WER było zaangażowanie się szkoły w projekt eTwinningowy ,,Europejski Dzień Języków".
EDJ obchodzony jest każdego roku we wrześniu z inicjatywy Rady Europy i we współpracy z Komisją Europejską. Różnorodność językowa stanowi narzędzie, dzięki któremu możliwe jest osiągnięcie większego wzajemnego zrozumienia między poszczególnymi kulturami. Rada Europy podejmuje starania mające na celu promowanie wielojęzyczności na terenie całej Europy.
W ramach projektu eTwinning „Europejski Dzień Języków” uczniowie klasy 6b pod opieką pani Anny Hapunik przygotowali kartki z krótkim informacjami o sobie, szkole, własnych zainteresowaniach, napisane w języku polskim i angielskim. Dołączyli pocztówki przedstawiające Białystok, aby pokazać jak wygląda nasze miasto. Wszystkie kartki zostały wysłane pocztą do uczniów z partnerskich szkół projektu – Chorwacji, Czech, Portugalii, Słowenii i Węgier.
Dzieci z niecierpliwością czekały na wiadomości od rówieśników z zagranicy. Kartki przyszły w wyznaczonym terminie. Ze zrozumieniem tekstu w języku angielskim nie było żadnych problemów, natomiast próby czytania w językach ojczystych partnerów projektu były niemałym wyzwaniem, a zarazem dobrą zabawą. Okazało się, że rówieśnicy z Europy uczą się języka angielskiego oraz mają podobne zainteresowania.
Udział w projekcie uświadomił uczniom jak ważna jest znajomość języków obcych - narzędzi do poznawania ludzi i krajów, i na pewno zmotywował do pracy nad językiem.