2. i 3. moduł projektu ,,Czytam z klasą"

plakat projektu Czytam z klasą.jpg

W ramach realizacji zadań Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 przez cały rok szkolny 2022/23 uczniowie wszystkich klas I - III pod opieka swoich wychowawców brali udział w międzynarodowym projekcie edukacyjnym (czytelniczym) ,,Czytam z klasą - lekturki spod chmurki". Tegoroczna, IV edycja nosi tytuł ,,Podróżowanie przez czytanie".

W drugim semestrze dzieci realizowały dwa moduły: ,,Podróżowanie po Europie” i „Podróżowanie po świecie”

Klasa 1 A -

W module II uczniowie klasy 1a poznali historię polskiej noblistki, Marii Skłodowskiej-Curie. Wszystko to za sprawą książki "Mania. Dziewczyna inne niż wszystkie" Julity Grodek. Poza odkrywaniem, na czym polega rola badacza-naukowca, uczniowie mieli okazję przenieść się do Francji. Poznali smaki francuskiej kuchni i rytmy francuskiej muzyki, a nawet wzięli udział w paryskim Fashion Week.

W module III dzięki baśni Andersena pt. "Słowik" uczniowie klasy 1a przenieśli się do Chin. Wraz z bajkowym smokiem Mushu przemierzali przez najciekawsze atrakcje tego państwa. Poznali również pismo chińskie Hanzi, które składa się z niemal 50 tys. znaków. To przekonało wszystkich, że polski alfabet to pestka!

Klasa 1 B

Podczas omawiania Zaczarowanej zagrody klasa 1b zagrała w ,,Głuchy telefon". Dzieci musiały podać oraz odgadnąć hasła związane z lektura. Klasa 1 b wybrała się w podróż do Afryki , gdzie poznała przygody Kazika. Klasa uzupełniła lekturniki oraz wykonała kartę pracy dotyczącą przygód głównego bohatera.

Realizując III moduł klasa 1 b wybrała się w podróż do Afryki , gdzie poznała przygody Kazika. Klasa uzupełniła lekturniki oraz wykonała kartę pracy dotyczącą przygód głównego bohatera.

Klasa 1 C

Klasa I c czytała książkę Hugh Loftinga Doktor Dolittle i jego zwierzęta. Uczniowie wykonali lekturniki, poznali zwyczaje związane z powitaniem wiosny w innych krajach, przygotowali prace plastyczne ilustrujące przygody bohaterów i zaprezentowali je w postaci Lektury na lince. Uczestniczyli w zajęciach Podróżuj po Europie.

W ramach realizacji III modułu czytelniczego Podróże po świecie opracowała wiersz Juliana Tuwima Pan Maluśkiewicz opowiadający o nietypowym podróżniku, który pływał po morzach i oceanach, aby zobaczyć wieloryba. Uczniowie wykonali lekturniki, przygotowali przedstawienie, zgromadzili rekwizyty do przedstawienia. Zaprezentowali przedstawienie dzieciom z przedszkola i rodzicom. Zorganizowano zajęcia czytelnicze na świeżym powietrzu - uczniowie przynieśli do czytania i zaprezentowania własne książki. Zrealizowano zajęcia wg scenariusza Podróżowanie przez czytanie.

Klasa 1 D –  

Klasa 1D zrealizowała kolejny moduł projektu "Lekturki spod chmurki". Tym razem uczniowie poznali postać Marii Curie-Skłodowskiej. Po omówieniu lektury nie mogło zabraknąć "Dnia strojów z epoki..." 

Uczniowie kl. 1D zrealizowali trzecie zadanie w ramach projektu „Podróże po świecie”. Każdy uczeń stworzył własne "lekturowe pudełko", do którego włożył przedmioty, związane z przeczytanymi fragmentami książki „Afryka Kazika” Łukasza Wierzbickiego. Każdy uczeń opisał swoje pudełko na forum klasy.

Klasa 2 A

Klasa IIa podróżowała po świecie. W II module odbyła podróż do Włoch razem z bohaterem książki "O psie, który jeździł koleją".

W III module uczniowie klasy 2A podróżowali po świecie wraz z Nelą małą reporterką.

Klasa 2 B

Klasa IIB razem z Kazikiem odbyła wycieczkę, w dużej części rowerową, przez Afrykę. "Afryka Kazika" podobała nam się bardzo. Najchętniej rozmawialiśmy o egzotycznych, a u nas spotykanych tylko w zoo, zwierzętach. Z przyjemnością wykonaliśmy prace plastyczne i przeprowadziliśmy wywiad z samym Kazikiem, oczywiście tylko w wyobraźni!

Omawiając lekturę O psie, który jeździł koleją dzieci wykonały m.in. lapbooki.

 Klasa 2 C

omawiała lekturę Mania, dziewczyna inna niż wszystkie. Wypełniliśmy kolejne strony lekturnika. Założyliśmy kącik „Czytam z klasą”. Oprócz książek z biblioteki, dzieci przyniosły swoje ulubione pozycje. W grupach stworzyliśmy plakaty dotyczące życia, działalności Marii Skłodowskiej Curie. Wcześniej wszelkie informacje i zdjęcia dzieci wyszukiwały podczas edukacji komputerowej. Zrobiliśmy wystawę plakatów na korytarzu szkolnym. Ostatnim działaniem było wykonanie w parach lektury w pudełku, bądź przebranie się za bohatera książki.

Klasa 2c po przeczytaniu i omówieniu lektury Afryka Kazika przygotowała dzień tematyczny. Uczniowie przebierali się za Masajów, Beduinów lub Pigmejów. Dziewczynki wykonywały ozdoby z koralików, chłopcy budowali szałasy z dostępnych materiałów. Wymyślaliśmy zwroty i słowa w języku afrykańskim, taniec i piosenkę w klimacie kontynentu afrykańskiego.
Piątek był dniem, gdzie klasa przygotowała efekty swojej pracy grupowej. Projekt był zapowiedziany dwa tygodnie wcześniej. Dzieci pracowały domu. Uczniowie prezentowali wybrany kraj Afryki, starając się go jak najlepiej zaprezentować i przybliżyć poprzez własnoręcznie wykonane plakaty, zdjęcia, filmy, prezentacje, stroje,
W związku z omawianą lekturą wybraliśmy się na lekcję językową na szkolny plac botaniczny na Lekcję pod chmurką. Siedząc na kocach w słoneczny dzień rozmawialiśmy o przyrodzie Afryki, problemach Afrykańczyków, bogactwach naturalnych, doszukiwaliśmy się przyczyn ubóstwa społeczeństwa.
W klasie na zajęciach plastyki uczniowie mogli wybrać jeden z tematów pracy: projekt biletu do Afryki lub projekt zakładki do książki

Klasa 2 D - 

Do II modułu Podróże po Europie wybrałam książkę pt.: Dziadek i niedźwiadek Łukasza Wierzbickiego. Po wspólnym przeczytaniu lektury w klasie, uzupełniliśmy Lekturniki, dodając nowe kartki: z krzyżówkami, zagadkami dotyczącymi treści i bohaterów. Pracując w grupach zorganizowaliśmy teatrzyk kukiełkowy, który pokazaliśmy drugim klasom, zachęcając w ten sposób do przeczytania lektury. Wszystkim bardzo się podobało.
W zadaniu 3. porządkowaliśmy tytuły wydarzeń i stworzyliśmy Lekturkę na chmurce. Zawiesiliśmy ją na szkolnym korytarzu. Przypomnieliśmy i podsumowaliśmy informacje o krajach, w których przebywali główni bohaterowie lektury. Szukaliśmy i zaznaczaliśmy najważniejsze miejsca na mapie, szczególnie zatrzymując się we włoskim Monte Cassino i szkockim Edynburgu. Następnie rozmawialiśmy na temat tego, co należy zrobić, gdy się zgubi. Omówiliśmy zasady postępowania i wykonaliśmy Księgę bezpieczeństwa.

Lekturą opracowaną w module III była Zaczarowana zagroda Aliny i Czesława Centkiewiczów. Zaczęliśmy od uzupełnienia Lekturnika. Dodaliśmy do niego kartkę z zadaniami matematycznymi i ciekawostkami na temat pingwinów. W drugim zadaniu dzieci projektowały i wykonały zakładki do książek, nawiązujące do treści lektury. Zredagowały też opis pingwina Adeli.
Wyszukiwaliśmy różne informacje o Antarktydzie, które posłużyły nam potem do stworzenia plakatu o tym kontynencie. Na zakończenie zaprojektowaliśmy bilety na Antarktydę i mały konkurs sprawnego składania ubrań.

Klasa 3 A -

Uczniowie klasy 3 a realizując  ll moduł Projektu,, Lekturki spod Chmurki"- Podróże po Europie, przenieśli się do Włoch. To tu - w mieście Marittima mieszkał ulubiony bohater książki Romana Pisarskiego pt. ,, O psie, który jeździł koleją''. Dzieci poznały prawdziwą historię o psie Lampo, która wydarzyła się przed laty. Pierwszym działaniem uczniów było wypełnienie lekturnika z rysunkiem głównego bohatera. Następnie napisały plan wydarzeń oraz graficznie przedstawiły przygody Lampo i umieściły je na lince. Zapoznały się z mapą Włoch i indywidualnie zaznaczały na niej miejscowości do których podróżował główny bohater. Wspólnie dyskutowały, jak inaczej mogłaby zakończyć się ta smutna historia Lampo.

Uczniowie klasy  3a realizując III moduł Projektu, przenieśli się do Afryki. Omawiali książkę Łukasza Wierzbickiego pt.,, Afryka Kazika". Dzieci uzupełniły lekturniki, wyróżniły poznanych bohaterów i ich najciekawsze przygody. Wykonały bilety do Afryki oraz zaznaczyły na mapie trasę podróży Kazimierza Nowaka. W grupach przedstawiły przygody Kazika i umieściły je w pudełkach. Na koniec napisały streszczenie najważniejszych wydarzeń w zeszycie do lektur. Opisane w książce przygody Kazika zainspirowały uczniów do planów podróżniczych na przyszłość.

Klasa 3B –  

Realizując moduł drugi Uczniowie w ramach projektu samodzielnie przeczytali lekturę Romana Pisarskiego pt. „O psie, który jeździł koleją” i uzupełnili Lekturniki. Dzieci dowiedziały się wielu informacji o Włoszech. Dzieci zorganizowały w klasie wystawkę na temat czytanej książki oraz wykonały rysunki ilustrujące wydarzenia i stworzyli „Lekturę na lince”.

Realizując ostatni moduł „Podróże po świecie” – uczniowie przeczytali książkę „Dzieci z Bullerbyn”. Omawiając lekturę dzieci wykonały plakaty w formie lapbooków, które prezentowały książkę. Stworzyły makietę Bullerbyn oraz wybrali się w wirtualną podróż do Szwecji.

 Klasa 3C -

Klasa III c w lutym 2023 r. zrealizowała III moduł - uczniowie w ramach projektu samodzielnie przeczytali książkę Czesława Centkiewicza pt. „Anaruk, chłopiec z Grenlandii” i w Lekturnikach uzupełnili strony związane z lekturą. Uczniowie zaprojektowali i wykonali zakładki do książek nawiązujące do treści przeczytanej lektury, zorganizowali dzień tematyczny związany z Grenlandią - największą wyspą świata. W ramach lekcji pod chmurką dzieci zwiedziły wystawę w Muzeum Przyrodniczym, gdzie poznały warunki klimatyczne oraz faunę i florę Arktyki. Podsumowaniem pracy było tworzenie makiety ilustrującej krajobraz, zdarzenia oraz bohaterów lektury.

W kwietniu dzieci realizowały II moduł. Uczniowie samodzielnie przeczytali lekturę Romana Pisarskiego pt. „O psie, który jeździł koleją” i uzupełnili Lekturniki. Podczas omawiania lektury dzieci zorganizowały w klasie wystawkę na temat czytanej książki oraz wykonały makiety ilustrujące fragmenty lektury. Uczniowie pisali opowiadanie twórcze na temat: „Jak mogły potoczyć się losy Lampo, gdyby przeżył?”.W ostatnim zadaniu podczas realizacji II modułu dzieci wykonały rysunki ilustrujące wydarzenia i stworzyli „Lekturę na lince”.

Klasa 3 D

Uczniowie z klasy 3d II moduł projektu realizowali na podstawie lektury Doktor Dolittle i jego zwierzęta Hugh Loftinga. Uzupełnili lekturnik. Zaprojektowali i wykonali  pizzę lekturkową, na której przedstawili   kolejne przygody z lektury. Stworzyli w grupach kartki do Księgi Bezpieczeństwa.

Moduł III  Podróże po świecie  uczniowie klasy 3d zrealizowali na podstawie lektury  Afryka Kazika.
Uzupełnienili  lekturniki, wykonali afrykańskie maski. Nauczycli się piosenki w stylu afrykańskim  „Simama ka” i kroków tanecznych. Przygotowali  pudełka tematyczne z rzeczami kojarzącymi się z przeczytaną książką oraz uzupełnili mapy Afryki i zaznaczyli na niej trasy podróży Kazika.

Szkolnymi koordynatorkami projektu były panie Margaryta Bójko-Klebus i Karolina Włodarczyk

Szkoła Podstawowa nr 43
im. Simony Kossak w Białymstoku
15-662 Białystok
ul. Stroma 16

tel/fax 85 6611143 (7.30-15.30)
tel.      85 6881440 (15.30-7.30)
mail: sp43@um.bialystok.pl
www.facebook.com/SP43.Bialystok

Powrót na początek strony